آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 87872
 بازدید امروز : 514
 کل بازدید : 345389
 بازدیدکنندگان آنلاين : 3
 زمان بازدید : 0.11
صفحه اصلي > نمایش اخبار  


  چاپ        ارسال به دوست

کارگاه اخلاق علمی و حرفه‌ای برگزار شد

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به همت معاونت محترم آموزشی بیمارستان شهید مدرس و مرکز هماندیشی اساتید نهاد، کارگاه دانش افزایی اساتید و اعضای محترم هیئت علمی با عنوان اخلاق علمی و حرفه‌ای برگزار شد.

کارگاه دانش افزایی اساتید و اعضای محترم هیئت‌علمی با سخنرانی استاد برجسته کشوری جناب آقای دکتر نظری توکلی در سالن شورای بیمارستان شهید مدرس طی کارگاهی دو روزه به مدت ۱۶ ساعت  از تاریخ 3/9/96 و 10/9/96برگزار گردید. کارگاه دو روزه اخلاق علمی و حرفه‌ای با حضور ۳۵ نفر از اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه در حالی برگزار شد که استقبال کم نظیری از مباحث کارگاه صورت گرفت. در پایان این مراسم  سرکار خانم دکتر انصاری معاون محترم آموزشی بیمارستان از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به منظور هماهنگی این جلسه تشکر نمودند.

دکتر سعید نظری توکلی با اشاره به اینکه اخلاق حرفه‌ای یک توان دارد که این توان قابل استفاده است گفت: در حوزه اخلاق حرفه‌ای یک دغدغه جدی وجود دارد و آن این است که افراد در سازمان‌ها بر اساس تلقی خود از اخلاق ورزی به اخلاق حرفه‌ای تأکید می‌کنند.

به تعبیر دیگر نوع  نگاه مدیران ما به اخلاق حرفه‌ای عملکرد آنها در حوزه اخلاقحرفه‌ای را نشان می‌دهد و اتفاقی که می افتد این است که گاهی اوقات تصور ناقص از اخلاق حرفه‌ای خودش یک معضل می‌شود و جلوی رشد سازمان رامی‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: اول باید نگاه به اخلاق حرفه‌ای را درست کرد و باید دید اخلاق حرفه‌ایپرستاری به چه معناست؟ برخی معتقدند ما باید صفات پسندیده یا ناپسند پرستاران را در حوزه مراقبت تعریف کنیم و برخی دیگر می گویند باید اصول رفتاری حاکم بر پرستاران را تبیین کنیم و برخی دیگر فکر می‌کنند، باید دستورات دینی و مذهبی را به پرستاران آموزش داد.

وی اظهار داشت: یکی از دلایل عدم موفقیت ما در حوزه اخلاق حرفه‌ای این است که ما روزمرگی می‌کنیم و به دلایل متعدد از توجه به این مهم غفلت می‌شود ومتأسفانه در برخی موارد نیز اصلاً برخی قائل به بحث اخلاق حرفه‌ای نیستند و حتی گاهی اوقات دچار وارونگی ارزشی هستیم به طوری که که گاهی وقت‌ها نیرنگ‌ها ارزشمندتر از صداقت‌ها می‌شود.

بحث مهم‌تر اینکه برخی مواقع تصور ما از اخلاق حرفه‌ای نادرست است و اخلاق حرفه‌ای را طوری معنا می‌کنیم که اساساً عملیاتی نیست و اخلاق پزشکی و پرستاری را به گونه‌ای طرح می‌کنیم که هیچ گاه قابل اجرا نیست و جز یکسری مفاهیم ذهنی، کی و بی ارتباط با واقعیت خارجی نیست.

دو تلقی از اخلاق به ویژه اخلاق حرفه‌ای وجود دارد به شکلی که برخی فکرمی‌کنند اخلاق یعنی پند و نصیحت به مردم و صاحبان حرف و برخی نیز بر این باورند که اخلاق حرفه‌ای یعنی از مردم و صاحبان حرفه تعهد بگیریم که به ارزش‌ها پایبند باشند در حالی که این نگاهی حداقلی به اخلاق است و اتفاقی نیز عاید نخواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، اخلاق حرفه‌ای را یک دانش دانست و گفت: دانش اخلاق حرفه‌ای سه وظیفه مهم بر عهده دارد. اول آنکه باید برنامه تشخیصی داشته باشد، باید پیشگیری کند و در بهبود و ارتقاء رفتار مؤثر باشد.

دانش اخلاق حرفه‌ای باید بتواند رخنه‌های اخلاقی موجود را به دست آورد به عنوان مثال مشخص کند که در حرفه پرستاری چه رخنه‌هایی اخلاقی می‌توان متصور شد. بنابراین باید وضعیت موجود را شناخت و گام اول این است. این دانش باید تبیین کند که چه باید کرد  تا گرفتار این دام نشد. بر این اساس آیا برنامه‌ای وجود داریم تا صاحبان حرفه یا سازمان را از چالش‌های اخلاقی دور کنیم یا اساساً برنامه‌ای نداریم و فقط می‌خواهیم نصیحت کنیم.

دکتر نظری اضافه کرد:  مهم‌ترین کار ما در حوزه اخلاقی این بخشی است که ما می‌خواهیم به یک برنامه  سازی برای ارتقاء رفتار صاحبان حرفه برسیم.

 


٠٩:٠٨ - يکشنبه ١٢ آذر ١٣٩٦    /    عدد : ٥٤٩٨١    /    تعداد نمایش : ٥٤


امتیازدهی
برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 





© تمامی حقوق این سایت متعلق به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می باشد.